• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Hipokrit yang PLASTIK

    Sunday, May 22, 2011

    Salam ceria buat Pembaca sekalian. Entri kali ini masih berkisarkan kisah seorang teman yang HIPOKRIT YANG PLASTIK. Kalau kita menyelami makna HIPOKRIT, satu gambaran yang buruk,mengambarkan seorang yang berpura-pura dalam semua benda-terutamanya dalam hal KEBAIKAN. Inilah dia sifat seorang Hipokrit, PRETEND to be GOOD!but actually he is too BAD. Well, word “he” memang dah nyata siapa yang bakal diperkatakan hari ini. Kepada Miji,Ein,Zul,Jiji,Azwan, roommate time SPM dulu,I hope korang dah expect sapa yang bakal diceritakan ni. Ditambah pula perkataan PLASTIK-sebagai pemberat utama betapa PLASTIKnya orang itu sehinggakan segala kebaikan yang dia lakukan dibayangi sifat Hipokritnya. Bagi kami,segala perbuatan yang dia lakukan SUNGGUH tidak Ikhlas,Kerana kami yakin, Gerenti ada MAKSUD disebalik segala perbuatan yang dia lakukan.

    Orang ini dikira orang terkenal dalam kalangan pelajar (terutamanya Junior kerana perangai nya yang suka Mengadu Domba) dan dalam kalangan guru kerana sikap dia yang selalu membodek dan PRASAN diri tu disukai ramai. Kalau dikenang dikembali,meluat rasanya hendak difikir dan dimbas. Tapi,demi kesedaran sejagat,Entri ini diharap dapat menyedarkan insan-insan yang merasakan diri mereka tergolong dalam kalangan Hipokrit Yang Plastik. Persoalan pertama, Mengapa Kami selalu benci akan Manusia ini?. Alasannya mudah, perangainya yang begitu merimaskan. Bagi aku,manusia seperti ini memang tidak sesuai untuk berkepit dan bermesra sebagai kawan. Mungkin sebilangan daripada kawan-kawannya perasan terhadap perangai manusia ini.

    Pertama:- Perangai yang suka menunjuk-nunjuk. Aku memang PANTANG kalau ada kawan yang suka SHOW-OFF.Bukan bermakna aku seorang yang hasrat dengki,Cuma aku tidak setuju dengan adanya perangai yang macam tu.Apa maksud Show-Off sebenarnya kalau bukan untuk BANGGA DIRI-atau MENGUJUBKAN diri. Satu dosa dah. Dan,orang sekeliling Macam Aku ni dah start mengumpat kerana tak HINGIN perangai manusia ni.Adalah hari tu, time aku duduk atas katil,buat revision coz malam tu ada exam ulangan fizik. Tiba-tiba dia datang, jumpa kawan dia kat bilik aku. Aku buat “de” jerr,sebab aku memang dah tak suka budak ni dari last year. Pas tu,sedang Dok borak-borak dengan roommate aku, Dia start dah perangai JAHANAM dia tu. Mentang-mentang HP-baru, Kira standard lah jugak,pe lagi- THE SHOW IS ON!!....aku malas nak criter panjang pasal show murahan dia ni,aku harap korang pembaca sekalian faham pe yang budak ni bakal buat.

    Kedua :- Perangai yang berlagak! Budak ni masa time form4 dulu antara tergolong dalam kelas top lah jugak,pas tu dia tak stabil then bila masuk form5 jer, dah tersingkir ke klas yang lain,gara-gara prestasi dia yang menurun. Aku kira dia dah start sedar dah bila kena humban ke klas lain,rupanya even worst. Saat inilah dia dah start berlagak! Kononya dia dari kelas TOP,so ofcoz cikgu-cikgu lain bakal layan dia Standard student Hebat. Well,biasalh manusia ni,kalau dah KEPALA naik, orang yang tolong ajar Dia pun dia tak layan, tak respect langsung sebab otak dia masih set yang dia masih dikira student hebat. Aku bernasib malang lah jugak kerana terpaksa berhadapan dengan manusia yang macam ini. Tak pernah respect leader, tak kan lah leader kena ikut anak kot,kena ikut cakap majority sepakat dalam group tu lah. Itulah kelemahan yang ketara kat dia,tak pernah mengalah untuk menjadi orang bawahan. Selalu memikirkan yang dia tu always sebagai leader, WHICH I HATE VERY MUCH!,Sikap nilah yang buat dia sangat lemah. Untill sebelum SPM pun,dia masih tak sedar. Dan aku pun, “who care”..”his future is non of my business”. Apabila SPM result dh reveal,baru dia rasa. Baru tau betapa tingginya langit dari bumi, baru sedar yang selama ini dia kat bawah,but don’t want to admit it.

    Ketiga:- Talam dua muka. Well,semua geng-geng dia ni dah perasan perangai buruk dia ni. Mangsa penghinaan budak ni adalah insan yang lemah,yang tidak berani menentang budak ini. Tapi bagi insan yang sentiasa against him,dia akan always beringat sebelum bersuara. Aku rasa dia sedar perkara ni,tapi tak tau lah kenapa,dia langsung tak nak berubah.Sebab tu lah aku tak suka budak ni. Keras kepala.Depan kita bukan main manis lagi, manis bagai nak mampus,tapi kat belakang,pahit bagai nak LEBIH MAMPUS!. Nasib aku tak pernah ditikam budak ni, kalau aku kena,SUMPAH-nama budak ni akan dinyatakan dalam entri ni. Budak ni kalau dah nak tikam orang,dah tak kira orang. Kawan baik or musuh semuanya sama. Hari tu adalah aku dengar dia tikam pasal BEST FRIEND dia sendiri. Tapi aku heran lah, dorang ni tetap stick dengan manusia yang macam ni. Syukor lah jugak,dorang ada tahap kesabaran yang maksimum.

    I think it’s enough. Dah cukup kot 3 perkara yang aku paling tak suka pasal dia ni. Aku harap korang pembaca sekalian akan mampu bersabar terhadap orang jenis macam ni. Inilah kenyataan yang harus kita harungi untuk menjadi yang lebih kuat.

    Moga kita lebih kuat untuk menghadapi rintangan mendatang! THINK POSITIVE!

    2 comments:

    1. Feeran Middleton said...:

      kah3x... hiprokit plastik.... nice words...

    1. Farryiedz Mustapha said...:

      ahahaha..Idea ni Just Pop UP upon tgh dreaming3...ahaha..but,he is totally plastic..ahaha

    Post a Comment

    featured-content