• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Kisahbudak A-levelMedicine: Betul ke aku ni keliru?

    Thursday, June 23, 2011
    Assalamualaikum Buat pembaca sekalian,entri kali ni sengaja dibuat dalam tulisan yang lurus dan bukan senget ke kanan seperti yang aku selalu lakukan. Tepat pada pukul 12.21AM ni, tinggal 9 hari lagi aku bakal menjadi pelajar A-level Medicine secara rasminya. Untuk itu, entri kali ini adalah berunsurkan jalan kerjaya yang bakal aku hadapi kelak. Kenapa aku keliru? Sekarang ni aku masih berada dalam keawangan dan dalam keliru (Anafora berulang). Aku masih tidak pasti lagi dengan haluan prospektus kerja yang bakal aku tempuhi,iaitu Ahli farmasi (Pharmacist). Mungkin kawan aku dah bosan dengan situasi yang aku hadapi sekarang, tapi inilah kenyataan yang aku hadapi buat masa ini.

    Cukup untuk permulaan entri keliru. Dan persoalanya,betulkah aku ini sedang keliru? Keliru kerana aku masih ada 3 pilihan utama setelah tamat A-level nanti, Medicine, Pharmacy ,dentistry. Kenapa lah 3 benda ni wujud dalam persediaan aku ni nanti,buat aku dalam dakapan benda-benda ini. But,for sure,aku tetap akan ditaja JPA kalau aku teruskan dengan farmasi..tetapi untuk Medicine dan dentistry,kena cari Usaha sendiri Loan dengan MARA atau JPA jika untuk itu kerana aku telah melanggari perjanjian. (telah is not very suitable).

    Keliru Pertama : Medicine (doktor-MBBS,Mb Chao)

    Yang ni memang cita-cita sejak zaman angan-angan dulu. Tapi kenapa sekarang aku tak ambik? apa dah terjadi.? Tapi setelah aku renung-renungkan,Menjadi doktor telah "out of my list" atas sebab-sebab tertentu (tidak akan dinyatakan demi menjaga karier seorang doktor). Dulu aku asyik tak puas hati sana sini,kenapa parents aku tak suruh aku amik medicine,tapi sekarang aku ada reason tersendiri Why carrier as a doctor is out of my list. So, keliru pertama telah hilang .(umpama berjaya menangkis hujah pihak lawan)

    Keliru Kedua : Dentistry (BDS-bachelor of dental surgery)

    Sekarang yang buat aku keliru tahap dewa adalah word DENTISTRY. Aku pun sendiri hairan,aku dah start mula Mencintai,meminati dan segala jenis "me.." terhadap kerjaya doktor Gigi ni. Dulu bukan main lagi aku ejek kawan aku yang nak ambik pergigian ni,tapi sekarang ni baru aku realize yang kerjaya sebagai seorang dentist ni is very Interesting. Why interesting? word interested tu tiba-tiba sendiri lahir dari Qalbu setelah bersiar-siar kat blog-blog student Dentistry kat Ireland. Well,maybe parents aku jugak sokong jika aku ambik dentistry ni dulu. Maybe yang buat aku syok sangat dengab dentistry ni sebab ada gelaran "Dr" kat depan nama kita,kira setaraf dengan pangkat doktor perubatan. Keduanya,kerja sebagai dentist is on time,kira tak kan ada On-call tengah-tangah malam dan dikala beradu asmara (tak der kaitan).



    Tapi first and second reason tu bukan alasan yang kukuh kenapa aku meminati kerjaya sebagai seorang dentist ni. Jadi,apa pulak alasan kukuh aku? Aku sendiri KELIRU....

    Tetapi untuk kepastian,aku berani membuat diriku keliru dengan pilihan ini adalah kerana kursus persediaan yang bakal aku duduki ini bakal membenarkan aku membuat pilihan jika aku ingin ke jurusan dentistry. ALM-A level medicine, khas untuk persediaan pelajar2 Medic,Pharm,dentist...Disaat aku mengerti yang aku bisa berbuat demikian, lantas hatiku berdetik untuk memasukkan word "D" dalam consideration.

    Jika aku pass My A-level,aku boleh memilih ke tempat-tempat berikut untuk sambung BDS,tetapi bukan semudah itu untuk mendapatkan LOAN not sponsor anymore untuk aku nekad ke arah BDS.

    Manipal Melaka Medical College (MMMC),Malaysia-twinning in India
    University College Cork,Ireland
    Penang International Dental College,Twinning in India
    Kent University,UK
    International Medical University,Malaysia

    Study Bachelor of dental surgery (BDS) ni bakal mengambil masa 5tahun for completing this course and bring "Dr" at the front of ur name. Kira study setaraf dengan doktor perubatan,tapi kerja sebagai dentist tak hectic sangat macam doktor.

    Inilah list-list university yang aku AIM nak pergi jika aku betul-betul nekad ke arah Dentistry lepas A-level nanti. Tapi semua ini masih dalam consideration lagi since aku belum pun jumpa classmate Pharm-Notts yang maybe bakal semangat aku untuk Berjaya dalam bidang farmasi


    "setiap benda itu ada hikmahnya":akan dikenang selalu sebagai muhasabah diri.

    6 comments:

    1. Wani Ishak said...:

      hahaha.. keliru3.. memang benda tu sentiasa ada. take your time to think about it. You still have 2 years before end your ALM. But remember one thing : kalau nak belajar, semua orang mampu belajar apa sahaja bidang selagi ada usaha tapi bukan semua orang mampu kerja dalam keadaan tenang dalam profession yang dia tak minat. =)

    1. Farryiedz Mustapha said...:

      Btw,Maybe dlm 2 tahun ni,aku mampu menghapuskan kekeliruaan tu, haraplah..Ok!..Btw,thx 4 that advice...Advice Zunurain tu buat aku lebih keliru..."semua orang mampu belajar apa sahaja bidang selagi ada usaha tapi bukan semua orang mampu kerja dalam keadaan tenang dalam profession yang dia tak minat".. adakah saya betul2 minat dengan apa yg saya pilih? satu lgi pertanyaan dlm kekeliruaan...huh

    1. Wani Ishak said...:

      hahaha.. aq pon x tau nk explain camne. tapi abg aku selalu ckp la. ko jgn dktor semata2 nk kejar glamer. kalu nak blja medic smua org bleh blja asal ada ksungguhn. Nnti da jd dktor mnyesal sbab buat keje x minat. jiwa tak tenang. ke tak faham jugak??? i'm the bad explainer.. hehe =)

    1. The Real Mashi said...:

      mun aku dlm situasi kau zz..... aku akan ambik dentist sebab nya hampir sama dgn doktor peubatan cuma nya pasal gigi jak.. mun farmasi pun ok juak tapi mun kau ada rancangan maok polah bisnes lepas kontrak dgn kerajaan, bagus kau ambik farmasi sebab medicine tek dah out of list tek nak.... so cam ya jaklah.. my opinion only..

    1. Farryiedz Mustapha said...:

      Adib: makseh ngn opinion ko yarr...aku asa aku stick ngn farmasi jak lah..mak aku dah start berik ceramah pasal ku m0k ngada-ngada m0k tukar tok..aku maybe byk masa kali pikir bnda2 lain time cuti tok,yar kali penyebab aku tukar2 fikiran tk..haha..Btw,FARMASI! yeah..bukak kedey lak! hoho

    1. Siti Solehan said...:

      Sye pon keliru mcm abg. Tktaw nk pilih yg mne. Medicine,pharmacist or dentisry. Boleh sye taw kenapa abg tk pilih medicine n dentiistry ? and why abg pilih pharmacist ?

    Post a Comment

    featured-content