• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Coretan Temu duga Program Ijazah Luar Negara (PILN) 2011

    Sunday, May 22, 2011

    Assalamualaikum , salam sejahtera semuanya. Post kali ini adalah cerita disebalik pengalaman ditemuduga oleh pegawai JPA sebelum berjaya mendapatkan Biasiswa jabatan untuk (PILN 2011).

    4 hari sebelum hari temuduga
    keputusan kelayakkan temuduga dikeluarkan pada 8april. Hari temuduga adalah pada 12 april dan diberi masa 4 hari untuk membuat persediaan yang sepatutnya.
    Pusat temuduga yang bakal aku hadiri berbeza dengan teman-teman sekelasku yang lain. Aku ditempatkan di INTAN-kota Kinabalu,kawan yang selebihnya d PUSTAKA-Kuching, 2 buah tempat yang jauh. Namun perkara itu langsung tidak mematahkan semangatku untuk berjaya dalam temuduga ini. 4 hari masa diberikan sungguh singkat.Berbanding Mara,masa untuk mereka membuat persediaan agak mencukupi. Malam selepas mengetahui tarikh ditemuduga, aku terus menghubungi senior-senior yang telah berjaya mendapat biasiswa JPA. (Terima kasih buat Husaini atas kerjasama anda). Bertanyakan kepada mereka soalan-soalan lazim yang disoal oleh pihak JPA. Setelah yakin maklumat yang perlu dicari,akhirnya segala maklumat berkenaan (seperti Sebab memilih Jurusan dan sebab memilih negara ) berjaya dikumpulkan dan disetkan di dalam minda. Bertungkus lumus menghafal skrip dalam English.

    Shopping untuk Attire hari temuduga kelak
    Selepas selesai benda-benda penting,kini tiba untuk menghiaskan diri dengan sebaiknya sebelum ditemuduga. Untuk ini,ucapan terima kasih buat Khairumi (rakan staff semasa berkhidmat Di KFC dahulu). Kami pergi ke kedai berdekatan untuk memilih pakaian yang sesuai. Terima kasih juga buat Ngukee Mens department atas layanan yang memuaskan. Setelah lebih kurang sejam memerah otak, satu set COUTER SPRING season berjaya dilahirkan. Long sleeve color Grey, necktie color gold strip dengan sikit white, slack hitam , kasut and belt hitam. Habis lah jugak duit gaji bulan MAC..huh...redha.

    Sehari sebelum ditemuduga.
    Hari itu semakin dekat. Semangat+berdebar. Aku dan bapa pergi sendirian ke Kota Kinabalu ,memandu sendiri. My MOM can;t come together because she has some case that really need her.Setibanya di KK, terus ke lokasi tempat ditemuduga untuk melihat sendiri keadaan di sana. Nasib baik setiap 2 KM, ada papan tanda mengarah jalan ke INTAN.(terima kasih buat INTAN),kalau tidak kerana itu, entah berapa jam akan sesat. Selepas puas melihat keadaan yang bakal diahadapi,kami pulang ke pusat bandar dan check In hotel-budget one. Pada malam tu, duduk atas katil, turn-off TV and practice sorang-sorang. Lidah sakit sangat-bergelut-gelut,maklum,lidah dah keras since dah lama tak amalkan english. Malam tu juga buat sikit-sikit revision sebelum menjelang pagi besok. Malam tu tidur awal,Iron baju siap-siap.

    Hari Temuduga- My Big Day
    Pagi tu awal bangun, dalam pukul 5 pagi dah mula mandi dan solat subuh. Setelah selesai solat subuh,buka laptop dan buka news online,untuk mengetahui perkembangan semasa dalam dan luar negara. Selesai itu, Bukak nota-nota yang dah di save dalam folder. Refresh kembali nama-nama tokoh yang bakal dibentangkan di depan tukang interview nanti. Biar nampak kita buat research dan betul-betul serius mahukan biasiswa jabatan dorang. Selepas sarapan kat gerai mamak, langsung menuju ke INTAN. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 15 minit (alhamdulillah,pagi tu berjalan lancar, no traffic jam). Dalam perjalanan tu, sempat lagi kol Mom untuk bertanyakan politik issue yang berlaku kat sarawak sekarang ni. Memandangkan aku sorang calon dari sarawak, pengetahuan am ini wajib diketahui sebelum aku sendiri HUMILIATE myself depan tukang interview tu nanti.Entah kenapa aku pun hairan,pagi ni perjalanan menuju ke INTAN begitu cepat. ( MIRACLE when you get nervous).Setelah selesai check in dengan pak Guard,then menuju ke parking lot.

    Lobby menara INTAN
    Bangunan INTAN ni agak besar jugak. Selepas parking,kami menuju ke arah direktori dan ibu bapa tidak dibenarkan ikut sekali. Setelah pusing-pusing bangunan dan hanya tnggal 1jam lagi sebelum proses temuduga bermula, aku sempat lagi menuju ke wash room. Entah kenapa perut aku memulas tak tentu pasal pagi ni. SO, after doing my business, aku jumpa ke arah my Dad , and get bless from him. Moga-moga semua berjalan dengan lancar.

    Bilik Kuarantin INTAN
    Inilah masanya. Aku melangkah ke bilik kuarantin. MALU...itulah yang terdetik dihati.Tatkala aku memasuki bilik kuarantin,calon perempuan telah memenuhi ruangan itu.Aku calon lelaki pertama yang memasuki bilit tersebut. Aku cool-cool, berlagak artis dan Dunno what is happening. (terpaksa menebalkan muka). Selepas itu,aku terus duduk diruangan meja barisan kedua,memandangkan itulah tempat yang paling dekat dengan pintu. Dan aku terjumpa dengan gadis ini, (Bronwen Samuel) yang duduk dan sudi berborak-borak dengan aku sebelum ditemuduga. Beliau ini merancang untuk mengambil jurusan pergigian-India (alhamdulillah,beliau telah mendapatkannya setelah keputusan diumukan). Banyak lah juga kami berborak,seolah-olah telah kenal sekian lama. Al-maklumlah, aktiviti ini sesuai untuk menghilangkan nervous.Tepat pada pukul 8.45 pagi, kumpulan pertama telah masuk untuk ditemuduga. (GUd luck Bronwen) , kata-kata terakhir sebelum beliau di-interview.Aku bernasib baik, tatkala bronwen pergi untuk ditemuduga, saat inilah muncul PRIA dai MRSM Tawau, Applying for Medic-India. Sempat lah kami berborak-borak, menghaluskan lidah
    sebelum ditemuduga.


    Saat-saat ditemuduga
    Kakak JPA tu datang, Kumpulan seterusnya sila bersedia. Setiap kumpulan ada lima orang. Kumpulan aku ada 3org lelaki dan 2 org perempuan. Farmasi-2orang, Medic-3orang. Bumiputera 2 org jer time tu, aku dan budak MRSM tu, yang lain semua Chinese.So, aku kena kuatkan semangat untuk bersaing dgn mereka semua.Kena tonjolkan diri dengan sebaik mungkin. Belum keluar lagi dari bilik kuarantin,sedang berbaris di depan pintu, akak JPA cakap,kita masih kekurangan seorang calon,PRIA mrsm tu pergi ke tandas. So, kena tnggu 5 minit lepas tu, baru dia sampai.SEMUA GET READY!!...kami ditempatkan di bilik PANEL 1.

    I already forget what that Miss chinese name, she knocks the door and ask for permission to entry the room. Then we entry the room with full of nervous. (Dunno how to describe the feeling at that time). Then,the interviewer said, "Please have a sit".Then we've our seat. Very good posture,smile and stay cool, act as a very professional. The session was conducted 90% in english. A little bit frustrated,the interviewers look old but "MESRA ALAM" which i never expected. The very first question that the interviewers ask,INTRODUCE yourself. We already expect this before. My turn was after the Miss Chinese(pharmacy)-second candidate. Then i start with my full name,DOB,POB,parents career,siblings,education history ,history,my ambition,why am i here, hobby, my vision and so on. (depends on your creativity). Second Question was "Briefly explain about your course and why you choose this path, with your very own perspective". Still, im the second one interviewed after Miss Chinese. Thanks to her for giving smart opinions so that i can copy a little bit.(Trick during the interview). My explanation was simple yet meaningful and complete.We are given at least 5 minute to explain, to make your life save,it;s better to talk beyond the 5 minutes given.Compose your words and ideas before the interview day,so that it is easier.

    Next question was about GREEN TECHNOLOGY.(the hell ). Im start to feel panic since i really dont make a proper preparation for this issue. The interviewer asks randomly,who is going to answer first. I really dont have that strong after all.( Afraid of doing mistake,very wrong attitude). I thought its going to be a heavy topic,but it wasn't . Just give a simple idea. The interviewer said "there's no wrong and right in this topic,just give your opinion". Well,that;s a big relieve. We've our discussion very smooth after all. Thanks God.

    Moving on, its about "HEALTH IN MALAYSIA,THE MAIN CAUSE OF DEATH AND WAY TO IMPROVE". We are really happy when the interviewer announced this topic. We argue each other like mad,suggesting our opinion loudly and having fun!
    So,secara rumusannya, topik-topik umum yang ditanya adalah:
    1. Green Tech
    2. Health
    3. Internet-Facebook
    4. Road Accident
    5. Tv entertainment- Grey's Anatomy.

    Pertama kali masuk interview,fikirkan semua benda is going to be serious,but not at all. Tukang interview tu sempat lagi buat lawak especially in this dialogue.
    Interviewer : Why do you choose doctor as your future career..
    Candidate D : Because i am very fascinated about every part of human body..
    Interviewer : owh really..which part of human body u fascinated most?
    ahahaha..then the laugh burst..we all laugh like mad. I never expect that they would ask this question. Maybe this is the technique that they apply to make situation more interesting and relax.
    Selepas 45 minit,jam penggera yg dah disetkan pun berbunyi,Bermakna sesi temuduga kami akan berakhir tidak lama lagi. Selepas beberapa soalan terakhir,kami dibenarkan beredar. Amatlah lega kerana segala perbualan berjalan dengan lancar. Alhamdulillah. Sebelum keluar dari bilik PANEL,kami sempat bersalaman dengan para inteviewer. Bertanyakan serba sedikit latar belakang peribadi dorang.

    First interviewer : Pakar ortopedik (UMS)
    2nd interviewer : Pakar psiakatri
    4rd interviewer : Director of JPA

    Selepas Ditemuduga
    kami diminta untuk tnggu sebentar diruangan menunggu sementara segala sijil-sijil dan dokumen disemak semula oleh kakak penyelia. Kemudian nama aku dipanggil, ada masalah sikit sebab sijil sukan yang dinyatakan tidak disertakan.so,terpaksa faxkan kemudian.Nasib baik akak ni nak bertolak ansur.Selamat. So, peringatan kepada junior,Sila bawa segala sijil-sijil yang diisi di dalam internet.
    Tepat pukul 11.45 pagi,semuanya telah selesai.Sesi temuduga yang mengambil masa lebih kurang sejam cukup memenatkan. Alhamdulilah...semua berjalan dengan lancar dan RELAX.

    5 comments:

    1. Izzati said...:

      Wow, your interview session pretty scary. Mine was easy and simple. I did not even prepare much because I thought I wont have a chance to get the scholar. Usaha yg anda lakukn mmbuahkn hasil juga. P/S: I also got panel 1.

    1. Farryiedz Mustapha said...:

      Izzati,thx for reading my Long essay..Ahaha... Yea,i really work hard to get this scholarship since this is the only way for me to know the world..ahaha..btw,it is not that tough...where did u get for JPA? UK?

    1. dianaanuar said...:

      saya akan g temuduga 13 mei 12 ni. your entry banyak mmbantu. tengs much

    1. Farryiedz Mustapha said...:

      I am diana : owh, my pleasure, Good Luck for ur becoming Interview. This is my FB : farryiedz mustapha. kindly add me if u have further questions.

    1. Xio's Story said...:

      God. Thanks a lot for the tips . sangat2 membantu :)

    Post a Comment

    featured-content